Fotografie Davida LaChapelle’a ozdobią nowy kalendarz Lavazza na rok 2020.

Kluczem do interpretacji zdjęć Davida LaChapelle’a do Kalendarza Lavazza 2020 jest… poezja. Jako jeden z najważniejszych mistrzów współczesnej fotografii, LaChapelle sygnuje w tym projekcie wyjątkowy eksperyment w sferze fotografii artystycznej, a zarazem kolejny rozdział w historii kalendarza, który już od 1993 roku promuje tę jedną z najbardziej cenionych, a na pewno znanych w świecie włoskich marek.

David LaChapelle po raz trzeci

Amerykański fotograf podejmuje współpracę z Lavazzą już po raz trzeci, opowiadając tym razem złożoną z obrazów historię o pięknie Natury, przygotowaną pod kierownictwem artystycznym agencji reklamowej Armando Testa. Wychowanek Andy’ego Warhola, wizjoner, „arcykapłan” wyrazistego stylu glamour lat dziewięćdziesiątych, z charakterystycznym dla nich kultem gwiazd, LaChapelle od kilku lat coraz bardziej koncentruje swoją uwagę na kwestiach ochrony środowiska, zajmując się fotografią pejzażową. Nie stłumiło to jednak w żaden sposób oszałamiającej estetyki, jaka zawsze wyróżniała jego jedyny w swoim rodzaju styl.

Earth CelebrAction

W roku 2020 Lavazza postanowiła złożyć hołd Naturze poprzez realizację projektu Earth CelebrAction („Ziemia: CelebrAkcja”), w którym potęga piękna wykorzystana zostaje w służbie podejmowanych działań – tego, co każdy z nas może sam zrobić, by chronić środowisko naturalne.

LaChapelle zinterpretował ten temat poprzez symboliczną opowieści, w której żywioły – ogień, woda, ziemia i powietrze – łączą się w obecności Człowieka w szeregu fascynujących opowieści poświęconych przyrodzie. Każdy z dwunastu miesięcy roku to hołd dla życia i potęgi piękna, które przynosi ludziom oświecenie – świadomość głębokiej więzi pomiędzy nimi samymi i otaczającym ich środowiskiem, podobnie jak więzi łączących wszystkie żyjące istoty.

Każdy miesiąc stanowi ilustrację jednej z idei zawartych w manifeście Earth CelebrAction, który oparty jest na koncepcji otwarcia się na Ziemię – pełnego docenienia jej znaczenia, wsłuchania się w jej potrzeby, szanowania jej roli jako naszej Matki, dbania o nią, tym samym dbając o nas samych. Innymi słowy – odkryciu na nowo tej wyjątkowej z nią więzi.

Zdaliśmy sobie sprawę, że ewolucja prac Davida LaChapelle’a ku problemom ekologii i ochrony środowiska przebiegała równolegle z ewolucją naszego kalendarza. – mówi Francesca Lavazza, członkini zarządu grupy Lavazza. Edycja 2020, zatytułowana Earth CelebrAction to skierowane do wszystkich wezwanie do złożenia hołdu pięknu Natury i do zadbania o nie. Akceptacja, ochrona, opieka. Ziemia jest Miejscem i Matką, musimy zatem chronić ją i dbać o tych, którzy ją zamieszkują. Dzięki swojej estetycznej sile zdjęcia, które stworzył David LaChapelle, są przykładem na to, jak można wykorzystać sztukę do budowania nowych więzi pomiędzy Ziemią i nami, ludźmi. Nasz kalendarz to niezmiennie idealny sposób na pobudzenie krytycznego spojrzenia na teraźniejszość oraz wykorzystanie sztuki i piękna do przyciągnięcia uwagi i inspirowania ludzi. Ponieważ dla nas dbałość o Naturę to sztuka.

Wybór fotografa wyjaśnia również Michele Mariani, dyrektor kreatywny agencji Armando Testa: wórcza geneza każdego z wydań kalendarza zawsze jest ekscytującym wyzwaniem. W tym roku chcieliśmy podjąć temat ekologii, ale w formie dalekiej od reportażu. A co najważniejsze, chcieliśmy stworzyć kalendarz z mocnymi, zapadającymi w pamięć i prawdziwie wizjonerskimi fotografiami. Dlatego właśnie LaChapelle od razu wydawał nam się oczywistym wyborem. David już wcześniej dołączył do artystycznej rodziny Lavazza, a my przez lata uważnie śledziliśmy ewolucję jego kariery. Tym razem swoim głównym źródłem inspiracji uczynił Naturę i środowisko, a my, chociaż znaliśmy sposób w jaki pracuje, raz jeszcze daliśmy się zaskoczyć bogactwem jego wyobraźni, twórczymi inspiracjami i obsesyjną dbałością o detale.

Natomiast David LaChapelle skomentował swoją współpracę z Lavazza w następujący sposób: Praca przy produkcji kalendarza Lavazza „Earth CelebrAction” była dla mnie idealną okazją do odbycia wyimaginowanej podróży przez idylliczny raj, w którym człowiek i natura współistnieją w harmonii. Jestem wdzięczny za pełną swobodę artystyczną, jaką zapewniła mi firma, którą szanuję i która szanuje naszą planetę. I na koniec – cieszę się, że mogłem stworzyć zdjęcia, z których jestem w pełni zadowolony.

Tutaj: http://rynekkawy.pl/lavazza-prezentuje-kalendarz-na-2018-rok/ i tutaj http://rynekkawy.pl/lavazza-zaprezentowala-kalendarz-na-2017-rok/ pisaliśmy o poprzednich edycjach kalendarza Lavazza.