Jak 2015 r. na polskim rynku kawiarnianym ocenia największa sieć kawiarni na świecie?

Jakie były ważne momenty dla Starbucks w roku 2015?

Ważne dla nas momenty to przede wszystkim otwarcia pięciu nowych kawiarni Starbucks w Polsce: dwóch w Krakowie: na Rynku Głównym i w CH Bonarka, w CH Sukcesja w Łodzi oraz dwóch sezonowych punktów nad morzem – w Gdyni i Sopocie. W tym roku otworzyliśmy również drugą w Polsce kawiarnię Starbucks Reserve®. Koncept Starbucks Reserve® wyróżnia się szerszą ofertą kaw i sposobów jej parzenia. M.in. można tam delektować się kawą parzoną metodą Clover® – innowacyjną i unikalną dla Starbucks. Kawa przygotowana tą metodą określana jest przez koneserów jako nadzwyczaj esencjonalna. Clover® sprawia, że najbardziej subtelne nuty smakowe nabierają mocy. Koncept Starbucks Reserve® to również wyśmienite gatunki kaw z mikro-farm, gdzie kawowce uprawiane są na dużych wysokościach w limitowanych ilościach.

Starbucks Reserve Warszawa

Ciągle usprawniamy nasze działania, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby naszych Gości. Do ważnych wydarzeń w 2015 roku możemy na pewno zaliczyć wprowadzenie nowych korzyści dla klientów w ramach programu lojalnościowego My Starbucks Rewards™ oraz premierę aplikacji mobilnej Starbucks. Za jej pomocą można dokonywać wygodnych, bezdotykowych płatności w kawiarniach. Korzystanie z benefitów programu i odbieranie nagród, sprawdzanie stanu konta i jego doładowywanie, dzięki aplikacji mobilnej jest szybkie i bardzo wygodne. Od momentu wprowadzenia aplikacji, użytkowanie programu wzrosło dwukrotnie. Jesteśmy pierwszą firmą na rynku kawiarni w Polsce, która udostępnia płatności mobilne i korzystanie z programu premiowego za pomocą jednej i tej samej aplikacji jednocześnie.

Na uwagę zasługuje również fakt, że Polska baristka ze Starbucks reprezentowała z dumą nasz kraj w II połowie roku w finale EMEA Barista Championship w Londynie. Uczestnictwo w tych zawodach to przede wszystkim konsekwentne i nieustające doskonalenie umiejętności baristów, a wszystko po to, aby nasza kawa zachwycała smakiem i wyglądem.
Świadomość naszej marki stale rośnie. Wg. badania Millward Brown z października 2015, Starbucks odnotowuje najwyższą w Polsce znajomość marki wśród kawiarni, czemu wyraz dało 56% uczestników badania. Swoją sympatię do marki ujawniają również fani na Facebook’u, których mamy już ponad 177 tys.

Jak wygląda ogólna sytuacja na rynku polskim, jak firma się zmieniała i wzrastała?

Obecnie mamy 41 kawiarni Starbucks oraz 2 sezonowe – otwierane w okresie letnim, zlokalizowane w największych miastach Polski. Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to w ciągu najbliższych pięciu lat chcemy zwiększyć tempo rozwoju naszej sieci. Planujemy otwierać ok. 10 nowych lokalizacji rocznie. Zależy nam na jak najlepszej dostępności Starbucks dla klientów, bo to właśnie, obok jakości kawy, pozostaje dla Polaków najważniejszym czynnikiem wyboru kawiarni. Stawiamy na zrównoważony rozwój, który podporządkowany jest jakości i naszej pasji dzielenia się miłością do kawy oraz wartościom marki Starbucks. Wśród najistotniejszych, oprócz doskonałej jakości napojów, są dla nas ludzie, tworzona przez nich atmosfera oraz unikalny design naszych kawiarni.

Starbucks Reserve Warszawa

Jakie nowe ważne produkty zostały wprowadzone w 2015 roku?

Średnio co dwa miesiące w Starbucks pojawia się nowe, sezonowe menu, w którym oferujemy dopasowane do pory roku, limitowane czasowo napoje. Wśród sprawdzonych i lubianych pozycji jest kultowa Pumpkin Spice Latte, Gingerbread Latte oraz Toffee Nut Latte pojawiające w jesienno-zimowym sezonie oraz niezastąpione latem Frappuccino™. Oprócz legendarnych smaków każdego roku wprowadzamy nowości. W 2015 roku wyjątkowo udaną premierę miały: Coffee Jelly Frappuccino z żelkami kawowymi oraz sezonowe Origin Espresso, rotujące średnio co dwa miesiące. Możliwość wyboru rodzaju espresso jako bazy do sporządzenia Latte, Cappuccino, Americano czy też innego napoju jest mocnym wyróżnikiem naszej marki. Dzięki stałej ofercie legendarnego Espresso Roast z nutą karmelu oraz rotującego Origin Espresso klienci mają możliwość poznawania różnicy w smakach kawy w zależności od stopnia ich palenia i pochodzenia. W 2015 roku szczególnie dużą popularnością w ramach Origin Espresso cieszyło się Christmas Blend Espresso Roast o słodko korzennych nutach oraz Colombia Narino z posmakiem orzecha włoskiego. Warto nadmienić, że większość kaw, które serwujemy jako drugi rodzaj ziarna do przygotowania napoju na miejscu, można też nabyć w wersji paczkowanej i celebrować rytuał picia wyjątkowej kawy w domu.

W 2015 roku w wybranych kawiarniach wprowadziliśmy do oferty świeże propozycje na śniadanie i lunch, które przygotowywane są codziennie rano na miejscu przez naszych baristów. W nowej ofercie znajdują się kanapki, jogurty i sałatki, będące odpowiedzią na rosnące wymagania naszych klientów w tym zakresie. Świeże i zdrowe przekąski są dla nas priorytetem na kolejny rok. Będziemy konsekwentnie rozwijać tę część asortymentu tak, aby zapewnić najlepsze produkty dla naszych klientów.

Jakie istotne trendy dostrzegacie na rynku kawy?

Jednym z wiodących trendów, które obserwujemy na rynku, to sprzedaż kawy na wynos. Dążymy do tego, aby nasi klienci mieli możliwość skorzystania z oferty Starbucks w drodze do szkoły lub pracy, ale także w pobliżu miejsca zamieszkania. Stawiamy też na galerie handlowe i kawiarnie położone w bliskim sąsiedztwie ważnych punktów przesiadkowych transportu publicznego. Dzięki takim lokalizacjom naszym klientom łatwiej będzie kupić kawę na wynos.

Widzimy też spore zainteresowanie społeczeństwa kawą ziarnistą kupowaną do użycia w domu i bardzo nas to cieszy. Wiedza oraz świadomość Polaków w tej dziedzinie zdecydowanie wzrosła, co dostrzegamy podczas codziennych spotkań z gośćmi Starbucks. Klienci częściej pytają baristów o właściwości oferowanych przez nas kaw, sposób ich palenia czy pochodzenie. A w tej dziedzinie jesteśmy ekspertami i z chęcią dzielimy się posiadaną wiedzą i doświadczeniem m.in. podczas seminariów kawowych i degustacji kawy, które prowadzimy regularnie w naszych kawiarniach. Nasi goście z dużym zainteresowaniem zapoznają się z całym dostępnym u nas bogactwem aromatów i różnorodnością smaków kaw Starbucks.

Starbucks jest doskonałym źródłem do pozyskiwania tej wiedzy, jak i zakupu składników do pielęgnowania pasji do kawy i odkrywania jej różnorodnych smaków w domu. Obecnie w naszej stałej ofercie można znaleźć 11 wysoko gatunkowych kaw ziarnistych oraz wybrane kawy sezonowe jak np. Peru czy Anniversary Blend. Każdą kawę można u nas zmielić w zależności od dalszego jej przeznaczenia co do sposobu parzenia. Rozmawiając o kawie nie można zapomnieć o współpracy Starbucks z Conservation International. Od piętnastu lat CI towarzyszy Starbucks we wspaniałej podróży etycznego pozyskiwania kawy na całym świecie. Razem tworzymy nową jakość kupowania kawy – zrównoważonego, przejrzystego i korzystnego dla ludzi oraz naszej planety. Ta podróż obejmuje cztery kontynenty, na których poprawiła jakość życia miliona rolników i pracowników oraz dbałość o miliony drzew kawowych. Conservation International docenia Starbucks za etyczne pozyskiwanie 99% kawy, co czyni nas największym detalistą, który osiągnął ten cel. Zawsze jednak można zrobić więcej. Celem Starbucks jest w 100% etyczne pozyskiwanie kawy. Dzięki nieustannemu dążeniu do pozyskania tego ostatniego procenta świat staje się lepszym miejscem. Dlatego Starbucks współpracuje także z organizacjami takimi jak Eastern Congo Initiative, która pomaga tysiącom rolników uprawiających kawę w Demokratycznej Republice Konga w zwiększeniu produkcji, dając szansę lokalnym społecznościom.

Powracając do trendów w Polsce to, jeżeli spojrzeć na liczbę kawiarni na jednego mieszkańca, ciągle w naszej części Europy mamy ogromne pole do rozwoju. Wg. danych PMR Research z 2015, rynek kawy w Polsce będzie rósł o przynajmniej 3,5 % rocznie przez kolejne 5 lat. Wzrost konsumpcji i tym samym rynku jest naturalną konsekwencją wzrostu zamożności i dojrzałości społeczeństwa.

Odpowiedzi udzielił: Adam Mularuk, President Starbucks

Więcej informacji na: www.starbucks.pl