Jak miniony rok wyglądał z perspektywy największej sieci kawiarni w Polsce?

Jak w 2015 r. wyglądała ogólna sytuacja na rynku kawiarnianym? Jak ubiegły rok wyglądał z perspektywy firmy, jakie były ważne momenty w historii COSTA COFFEE POLSKA? Jak firma się zmieniała i wzrastała? Jakie trendy można dostrzec na rynku kawiarnianym? Czy do oferty COSTA COFFEE POLSKA zostały wprowadzone nowe produkty? W jakich ważnych wydarzeniach w 2015 r. uczestniczyła COSTA COFFEE POLSKA? O podsumowanie poprosiliśmy Andrzeja Jackiewicza, Dyrektora Zarządzającego COSTA COFFEE POLSKA. 

Wzrost rynku kawiarni

Miniony rok był dobrym czasem dla polskiego rynku kawiarnianego – można mówić nie tylko o ożywieniu, ale o zauważalnej tendencji wzrostowej. Rynek markowych kawiarni jest warty ok. 500 mln zł i dynamicznie się rozwija. Sądzimy, że w najbliższych latach będzie niezmiennie rósł w tempie 6-7 proc. rocznie. Potencjał jest bowiem ogromny. Ma to związek przede wszystkim ze zmieniającymi się nawykami i przyzwyczajeniami konsumentów, dla których wyjście do kawiarni stało się sposobem na spędzanie wolnego czasu. Jeśli porównamy wskaźnik liczby markowych kawiarni przypadających na milion mieszkańców, to okazuje się, że średnia europejska wynosi 25, podczas gdy w Polsce jest ich blisko dwa razy mniej. To szansa na wzmożoną ekspansję i zagospodarowanie rynku, którą planujemy wykorzystać.

Zakończenie procesu rebrandingu

Z sukcesem wprowadziliśmy już markę COSTA COFFEE na polski rynek. Zakończyliśmy złożony proces rebrandingu naszych kawiarni. Było to przedsięwzięcie realizowane na niespotykaną dotąd w branży kawiarnianej skalę. W naszym przypadku to nie była jedynie zmiana szyldu, a gruntowna przebudowa wszystkich lokali. Wprowadziliśmy zupełnie nowy design – stylowe i nowoczesne wnętrza, bazujące na naszych globalnych i lokalnych doświadczeniach. Zupełnie zmieniliśmy też zaplecze, umieszczając w kawiarniach m.in. najwyższej jakości sprzęt. Wyszkoliliśmy obsługę zgodnie ze standardami COSTA COFFEE. Wprowadziliśmy również najwyższej jakości kawę na bazie legendarnej mieszanki Mocha Italia wolno palonej w naszej palarni przy Old Paradise Street w sercu Londynu. Istotnie wzbogaciliśmy także menu kawiarni, wprowadzając m.in. zupełnie nowe desery, dania śniadaniowe i lunchowe. Każdego kwartału nasza oferta jest ponadto wzbogacona o nowości związane z bieżącymi trendami i preferencjami smakowymi naszych gości.

Nowe kawiarnie COSTA COFFEE

Wraz z finalizacją rebrandingu, otwieraliśmy także nowe lokale – zarówno w Warszawie, jak i w pozostałych miastach Polski. Obecnie zarządzamy już siecią 113 kawiarni COSTA COFFEE w 18 miastach i 190 kawomatów samoobsługowych COSTA EXPRESS. Do końca bieżącego roku finansowego (kończącego się w lutym 2016 r.) w Polsce działać będzie już ok. 115 kawiarni i ok. 210 maszyn vendingowych. W kolejnych latach dynamika rozwoju wzrośnie, czego efektem będzie kilkanaście otwarć kawiarni rocznie. Mamy świadomość, że dzisiaj konsument chce mieć dostęp do swoich ulubionych produktów zawsze i wszędzie. Chcemy być blisko miejsca zamieszkania i pracy naszych gości, ale także towarzyszyć im podczas zakupów czy np. w podróży. Dlatego duży nacisk kładziemy na lokalizacje w centralnych punktach miasta, w biurowcach czy przy głównych ulicach handlowych, ale także stawiamy na rozwój sieci kawomatów.

Doskonalenie wiedzy o kawie

W tym roku ogromny nacisk stawiać będziemy także na doskonalenie naszej ekspertyzy kawowej. Cały nasz zespół jest gruntownie szkolony pod kątem przygotowania najwyższej jakości kawy i malowania na niej pięknych mlecznych wzorów zgodnie ze sztuką latte art. Tę ekspertyzę kawową i nasze londyńskie korzenie podkreślamy także w naszej najnowszej, startującej właśnie kampanii reklamowej, która jest jednocześnie największą kampanią w branży kawiarnianej. Przed nami również światowe finały Mistrzostw Barista of the Year, w których nasz reprezentant Maciej Golonka, zwycięzca europejskiego Finału, będzie walczył o tytuł najlepszego baristy na świecie. Trzymamy zatem kciuki za Macieja.

Wypowiedzi udzielił Andrzej Jackiewicz, Dyrektor Zarządzający COSTA COFFEE POLSKA