Tego lata cold brew zanotowało rekordowy wzrost zainteresowania w Polsce i na świecie. Okazuje się, że jesteśmy pod tym względem europejskim liderem.

Cold brew na fali

Google udostępniło niedawno raport, który pokazuje trzy najważniejsze trendy w świecie napojów. Jednym z nich jest boom na cold brew, kawę macerowaną na zimno. Według raportu trend ten zaczął się w na rynku amerykańskim w lecie 2015 r. i nasilił zdecydowanie w tym roku.

Zainteresowanie tym napojem rośnie za oceanem każdego roku o ponad 100%. W ciągu zaledwie 12 miesięcy sprzedaż cold brew wzrosła w USA o 80% i już co piąty Amerykanin pijący codziennie kawę sięga po ten napój.

Fala popularności przeniosła się już do Europy. Co ciekawe, krajami, w których ten segment cieszy się największą popularnością, są Hiszpania i… Polska.

Popularność w Polsce

Według raportu Mintela 51% Polaków (i taki sam odsetek Hiszpanów) wyraża zainteresowanie spróbowaniem cold brew. To znacznie więcej niż w europejskich krajach sklasyfikowanych na kolejnych pozycjach: Włoszech (44%), Francji (31%) i Niemczech (27%). Jednocześnie dane Google pokazują, że tego lata zainteresowanie tą kategorią w Polsce było kilkukrotnie większe niż na początku tego roku.

infografika_coldbrew

Skąd taka popularność nad Wisłą? Polska jest jednym z trzech krajów w Europie, obok Wielkiej Brytanii i Słowacji, gdzie produkuje się cold brew na szeroką skalę. Specjalizuje się w tym Etno Cafe, ogólnopolska sieć kawiarni, która posiada własną palarnię kawy i browar do maceracji kawy na zimno (słowo browar jest tu nieprzypadkowe – proces produkcji przypomina warzenie piwa). To właśnie stamtąd cold brew w 220-mililitrowych butelkach trafia do polskich kawiarni, sklepów, klubów fitness i stacji benzynowych.

Skąd boom na cold brew?

Ale powodów popularności cold brew w Polsce i na świecie jest więcej. Raport Google zwraca uwagę, że dynamicznie rośnie cały segment napojów wymagających powolnego procesu produkcji. Cold brew z jednej strony wpisuje się w filozofię slow life, a z drugiej – może być świetnym zamiennikiem espresso czy napoju energetycznego wypitego w biegu.

Innym źródłem sukcesu, na który zwraca uwagę raport, jest delikatna słodycz. Dzięki temu, że do zaparzania cold brew nie wykorzystuje się gorącej wody, tylko część kwasowości zawartej w ziarnach przedostaje się do napoju. To czyni go od 60 do 65% słodszym od tradycyjnej kawy.

Cold brew nadaje się też świetnie jako baza do drinków i alternatywa dla napojów energetycznych – nie zawiera konserwantów i ma tylko kilka kalorii. Bardzo dobrze spisuje się także przed lub po treningu, a przy tym jest bogate w antyutleniacze.

Czym jest cold brew?

Cold brew to kawa macerowana, albo “parzona” na zimno. Mieloną kawę zalewa się wodą w temperaturze pokojowej i pozostawia do maceracji na kilkanaście godzin. Wolny proces sprawia, że smak cold brew jest delikatniejszy i słodszy od tradycyjnie zaparzanej kawy. Schłodzone, cold brew sprawdza się jako orzeźwiający zastrzyk energii. Jest świetnym, niskokalorycznym i pozbawionym konserwantów zamiennikiem napojów energetycznych.