Kawowy gigant namawia Polaków do oszczędności i ekologicznego wyboru
Jak wykazały badania przeprowadzone dla Starbucks przez TNS, zagadnienia ekologiczne nie są Polakom obce – przynajmniej w teorii. Aż 63% spośród ankietowanych deklarowało, że korzystanie z przedmiotów przyjaznych środowisku ma dla nich znaczenie.
67% badanych kobiet odpowiedziało, że troska o naturę jest dla nich ważną kwestią. Wśród mężczyzn takie samo zdanie miało 59%. Wiek nie ma znaczenie – i starsi i młodsi jednakowo twierdzą, że przykładają wagę do ochrony środowiska. Co interesujące, największą świadomość ekologiczną wykazują mieszkańcy wsi (66%).
 
Produkty wielokrotnego użytku jako sposób na ochronę środowiska
 
Jednym ze sposobów na ochronę środowiska jest korzystanie z produktów wielokrotnego użytku. Spośród ankietowanych przez Starbucks aż 63% stwierdziło, że zna takie produkty. Najbardziej rozpoznawalnymi przedmiotami wielokrotnego użycia są materiałowe torby na zakupy (88%), butelki wielokrotnego użytku wskazało 64% badanych. Trzecie miejsce w tym rankingu zajęły kubki do kawy wielokrotnego użytku – ich znajomość zadeklarowała ponad połowa badanych.
 
Tańsza kawa w „ekokubku”
 
Wśród Polaków wzrasta nie tylko świadomość, które produkty są przyjazne środowisku, ale również poziom korzystania z nich. Choć wciąż najpopularniejsze są ekologiczne torby, co piąty z nas korzysta z kubków do kawy wielokrotnego użytku. Dzięki takim zwyczajom możemy lepiej chronić środowisko naturalne. Produkcja zaledwie czterech papierowych kubków to aż 373 gramy wyemitowanego dwutlenku węgla (źródło: http://www.onegreenplanet.org/news/infographic-why-reuse-a-cup/). Dane światowe wskazują, że do wytworzenia 16 milionów kubków papierowych w USA zużywa się aż 0,5 miliona kilogramów plastiku, 15 miliardów litrów wody, 6,5 miliona drzew – a wszystko to daje aż 114 milionów kilogramów odpadów (źródło: http://www.arteideas.co.uk/blog/category/eco-infographics/).
Polacy, którzy sięgają po kubki do kawy wielokrotnego użytku to zazwyczaj ludzie młodsi, między 15. a 24. rokiem życia (23%). Zwykle są to mieszkańcy miast, którzy częściej piją kawę poza domem.
Starbucks od lat zachęca do korzystania z własnych kubków. Tylko w 2013 roku Starbucks sprzedał 46,9 miliona napojów w termicznych kubkach, czyli o 22% więcej niż w 2012 roku (35,8 miliona). Starbucks wprowadził też do swojej oferty kubki wielokrotnego użytku, które pojawiły się w Polsce w styczniu 2014 roku. Celem inicjatywy jest oszczędność oraz ochrona środowiska poprzez zmniejszanie ilości marnowanego papieru.
Wybór kubka wielokrotnego użytku jest promowany przez Starbucks w postaci specjalnej zniżki, która działa na świecie od 1985 roku. Przy projektowaniu kubków sięgnięto do designu charakterystycznego i powszechnie kojarzonego biało-zielonego, papierowego kubka. Kubki Starbucks wykonane są z wysokiej jakości materiałów, dzięki czemu są lżejsze niż jego ceramiczne odpowiedniki, a również można je myć pod bieżącą wodą.