Badania rynkowe prowadzone na całym świecie potwierdziły ogromną i szybko rosnącą popularność kawy rozpuszczalnej
Wielu smakoszy kawy uważa kawę rozpuszczalną za 'produkt kawopodobny' i najgorszą formę traktowania szlachetnego ziarna kawy. Szczególnie złą opinię kawa rozpuszczalna ma wśród miłośników kaw z segmentu speciality. Tymczasem – jak pokazały badania Euromonitor International – dla setek milionów konsumentów na całym świecie kawa rozpuszczalna jest podstawową formą spożywania kawy. Jest tak zwłaszcza w przypadku krajów, w których tradycyjnie silna jest popularność herbaty jako głównego ciepłego czy pobudzającego napoju: Chinach, Indiach, większości krajów b. ZSRR czy na Wyspach Brytyjskich. Sama sprzedaż w Wielkiej Brytanii odpowiada za 1/3 całej sprzedaży kawy rozpuszczalnej w zachodniej Europie – i to pomimo tak szybkiego rozwoju segmentu speciality oraz gwałtownej ekspansji kawiarni siciowych w Wielkiej Brytanii.
 
Sprzedaż kawy rozpuszczalnej rośnie w fenomenalnym tempie, za co w dużej mierze odpowiadają kraje Dalekiego Wschodu. Wyniki sprzedaży potroiły się w okresie 2000-2013, osiągając poziom 31 miliardów dolarów. Prognozy pokazują, że poziom 35 miliardów może zostać osiągnięty w 2018 r.
 
Na poniższej mapie kolorem ciemnoniebieskim zaznaczono te kraje, w których dominującą rolę odgrywa kawa rozpuszczalna. Kolor jasnoniebieski – to kraje z przewagą różnego rodzaju kaw 'świeżych'. Kolor szary – to w większośći kraje, w których nie chcielibyście mieszkać, niezależnie od tego, jaką kawę tam serwują.
 
Charakterystyczna dla sektora kaw rozpuszczalnych jest jego ogromna (omen nomen) koncentracja. Aż 44 % światowego rynku pod względem wartości należy do Nescafe. Firma jest liderem na 9 spośród 10 największych rynków i sprawuje absolutną dominację w każdym regionie świata. W Polsce tę pozycję widać nawet w języku potocznym: słowem 'neska' często określa się każdą kawę rozpuszczalną, niezależnie od faktycznego producenta.
 
Źródło mapy: Euromonitor International
Źródło zdjęcia: bluetokaicoffee.com