276 wystawców z 17 krajów, kilkudziesięciu branżowych ekspertów, w tym światowej sławy mistrzowie kulinarni oraz tysiące odwiedzających – tak wyglądały 20. Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro.

EuroGastro, czyli kluczowe wydarzenie dla branży HoReCa, odbyło się w dniach 6-8 kwietnia br. w Warszawie. Każdego dnia na targi przychodziły tłumy odwiedzających. Wysokiej jakości markowe produkty przyciągały uwagę profesjonalistów z branży gastronomicznej, m.in.: przedstawicieli kadry zarządzającej, właścicieli hoteli i kawiarni, szefów kuchni oraz pracowników restauracji. Od dawna wiadomo, że najskuteczniejszą formą sprzedaży jest kontakt bezpośredni, a ożywione rozmowy prowadzone na stoiskach wystawców były tego widocznym potwierdzeniem. Goście z zaciekawieniem śledzili nowe trendy oraz słuchali opinii o prezentowanych produktach. Wiele z firm podkreślało, że obecność na targach to nie tylko działanie wizerunkowe, ale wymierne korzyści sięgające nawet setek nowych kontaktów.

Kawa – pasja i sposób na życie

Szczególną rolę podczas Targów EuroGastro odegrała kawa. W specjalnie przygotowanej strefie Coffee Village Alf Karmer, światowej sławy ekspert ds. kawy, inicjator SCAE (Speciality Coffee Organization of Europe) i WBC (World Barista Championship) tłumaczył fenomen popularności tego napoju.

Kawa jest po to, by dawać dobre doświadczenia i poprawić nasze samopoczucie. Niewskazany jest przy niej pośpiech, a wybór i ocena najlepszego smaku to kwestia indywidualna.

Ekspert docenił również znaczące postępy jakie Polska odnotowała w kulturze picia kawy, chociaż wskazał potrzebę dalszej edukacji w tej dziedzinie.

Podobną opinię miał Tomasz Obracaj z Apro Trade/Akademia Kawy, jedna z kluczowych postaci na polskim rynku kawy.

Kawa jest w Polsce modna, a my staramy się tę kulturę jeszcze bardziej rozbudować.

Na Targach EuroGastro od wielu lat organizujemy mistrzostwa baristów i olimpiadę kawy oraz prowadzimy warsztaty dla profesjonalistów, jak i pozostałych miłośników tego napoju. Zapraszamy specjalnych gości z różnych zakątków świata. W tym roku towarzyszą nam Brazylia, będąca największym producentem kawy na świecie oraz Jamajka, z której pochodzi ulubiona kawa Jamesa Bonda – Blue Mountain Coffee – opowiadał Tomasz Obracaj.

Wśród propozycji Jamajki oprócz ekskluzywnych kaw, których cena sięgała nawet 200 dolarów za kilogram, znalazła się kawa organiczna Marley Coffee, pochodząca z plantacji prowadzonej przez rodzinę znanego jamajskiego artysty. – Liczę na to, że nasza oferta zainteresuje polski rynek oraz uda nam się nawiązać kontakty biznesowe. Targi EuroGastro stanowią do tego odpowiednie miejsce. Nasze stoisko chętnie odwiedzali właściciele kawiarni oraz restauracji. Powodzeniem cieszyły się także prowadzone przez nas warsztaty, podczas których uczestnicy mieli okazję spróbować naszych specjalności – mówił Guy Wilmot, UK/Europe Brand Manager z Marley Coffee.

Osobnym punktem programu strefy Coffee Village była 8. Olimpiada Kawy. Nie brakowało tu emocji i uśmiechu.

EuroGastro 2016

Publiczność przekonała się, że praca baristy może być prawdziwym wyzwaniem. W Polsce zawód baristy kojarzony jest wciąż często z zajęciem dla studentów, którzy muszą sobie dorobić. Dążymy do tego, by zmienić to przekonanie. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, Australii, krajach azjatyckich czy niektórych europejskich jest to poważany zawód. Zrobienie dobrej kawy wymaga odpowiednich umiejętności – podkreśliła Agnieszka Rojewska, mistrzyni Polski Barista i Latte Art, wchodząca w skład Jury olimpiady. Jurorka zwróciła również uwagę na to, że kawa nie jest tylko dodatkiem. Serwowana w restauracji zwykle na końcu zamówienia pozostawia ostatnie wrażenie.

EuroGastro 2016

Bogaty program merytoryczny

Każdego dnia targów odbywały się praktyczne warsztaty oraz prezentacje, podczas których sale były wypełnione do ostatniego miejsca. Uczestnicy spotkań dowiedzieli się jak skutecznie zarządzać biznesem, jak dobrać odpowiedni personel oraz jakich błędów unikać otwierając i prowadząc kawiarnię. Eksperci z branży opowiedzieli jaka jest przyszłość marketingu w gastronomii, pożądana reklama restauracji oraz rola managera XXI wieku. Omówili także niezbędne rozwiązania mobilne.

W konkursie na najlepszy produkt 20. Międzynarodowych Targów Gastronomicznych EuroGastro 2016 wręczono laureatom okolicznościowe statuetki wraz z dyplomami oraz unikatowe loga „Najwyższa Jakość Targów EuroGastro 2016” będące synonimem znaku doskonałej jakości w branży HoReCa. W kategorii „Wyposażenie sali restauracyjnej i baru” wygrana trafiła do firmy Hendi Polska za automatyczny ekspres do kawy Profi Line – czarny, a wyróżnienie otrzymała także firma Nestle Polska Oddział Nespresso w Warszawie za ekspres do kawy na kapsułki Nespresso – Aguila 220.

Już teraz zapraszamy na 21. Edycję Międzynarodowych Targów Gastronomicznych EuroGastro, która odbędzie się w 5-7 kwietnia 2017 roku. Organizatorem jest MT Targi Polska