III edycja targów WorldFood Warsaw odbędzie się 19-21 kwietnia 2016 w EXPO XXI


Targi WorldFood Warsaw, które odbędą się w dn. 19-21 kwietnia w Warszawie, to świetna okazja do przyjrzenia się krajowej branży kawowo-herbacianej.


Rynek kawy


7 milionów ton – tyle kawy rocznie wypijane jest na całym świecie. Kawę najchętniej piją Brazylijczycy, Amerykanie i Niemcy, którzy piją około 10 kg ziaren kawy rocznie. Polacy spożywają aż o 7 kg ziaren mniej, jednak nasz rynek wciąż rośnie.


A kto odpowiada za produkcję tego napoju? Największym globalnym producentem kawy jest Brazylia, a po niej Wietnam, Indonezja, Kolumbia, Etiopia, Honduras czy Peru. Rynek kawy w Polsce wart ponad 5 miliardów złotych, a perspektywy rozwoju są obiecujące. Jak w innych branżach, rośnie znaczenie kaw premium. Co ciekawe, obecnie najszybciej rozwija się segment kawy porcjowanej, w kapsułkach, na co wpływ ma również popularność domowych ekspresów. Za dużą konsumpcję kawy odpowiada również HoReCa. Polska wyeksportowała w 2014 roku 146 tysięcy ton kawy, herbaty i kakao. Najważniejszymi odbiorcami tych produktów są w UE Czechy i Niemcy, zaś poza UE – kraje Wspólnoty Niepodległych Państw.


Według badań firmy Mintel z 2014 roku Polacy najchętniej wypijana jest kawa rozpuszczalna. Aż 74% ankietowanych piło ten rodzaj kawy w domu w ciągu ostatniego roku. 63% Polaków spożywało kawę mieloną, a 37% kawy smakowe instant (cappuccino, latte, mocha). O 10% mniej piło kawę w kapsułkach, a 23% kawę ziarnistą.


Polska jest czołowym producentem kawy zbożowej. 55% produkcji przeznaczona jest na rynek krajowy, a pozostała część to eksport. Nasze znaczenie może wzrosnąć w najbliższych latach. Wynika to z deficytu kawy na świecie, który ma wynieść 25% aktualnej produkcji. To szansa dla Polski na rozwinięcie produkcji.


W 2014 roku pod względem sprzedaży na rynku kawowym w Polsce przodował według badań Euromonitor Mondelez International – właściciel marki Jacobs, Maxwell House, Carte Noire czy Tassimo. Kolejne miejsca zajmowały Nestle SA (marki Nescafe, Nestle Ricore, Nescafe Dolce Gusto i Nespresso), Tchibo, DE Master Blenders 1753 NV (marki Douwe Egberts, Cafe Prima) oraz Strauss Group Ltd (Pedros, MK Cafe, Sahara, Fort). Co ciekawe, na polskim rynku kawy prężnie funkcjonują także krajowe firmy. m.in. Mokate, która jest liderem polskiego rynku kawy ziarnistej razem z włoską marką Lavazza, której jest autoryzowanym dystrybutorem. Wartościowy udział Mokate w rynku cappuccino wynosi dziś 56%.


Co ważne, rośnie świadomość Polaków na temat właściwości kawy, w tym walorów prozdrowotnych kawy zbożowej. Potrafimy także w bardziej profesjonalny sposób ten napój przygotować i częściej bywamy w kawiarniach.


Rozmowy przy kawie i herbacie…


Rynek kawy i herbaty w Polsce to prężny sektor, który wciąż ma duże perspektywy rozwoju. Dotyczą one zarówno zbytu krajowego, jak również eksportu. Istotną kwestią jest pozyskanie zagranicznych odbiorców dla naszych produktów, ale także dostawców surowca. Dlatego też producenci z tego sektora chętnie uczestniczą w targach i spotkaniach z zagranicznymi partnerami. Przykładem są targi WorldFood Warsaw, które w każdej edycji gromadzą znaczne ilości krajowych i międzynarodowych producentów, dystrybutorów, dostawców surowca. Co ciekawe, podczas II edycji wystawy zorganizowano nawet specjalny pokaz herbaty z regionu Hunan.


III edycja targów WorldFood Warsaw to kolejne korzyści dla przedstawicieli sektora kawy i herbaty. Serdecznie zapraszamy do udziału w wystawie – to możliwość nawiązania kontaktów z partnerami krajowymi i zagranicznymi, a także promocja wyrobów i marek – zachęca Agnieszka Szpaderska, manager targów WorldFood Warsaw.

O poprzedniej edycji WorldFood Warsaw możecie przeczytać na stronie: rynekkawy.pl/WorldFoodWarsaw_2015

Komplet informacji o Targach znajdziecie na stronie organizatora: www.worldfood.pl