Praktyczny przewodnik dla osób marzących o własnej kawiarni
Marzysz o własnej kawiarni? Jeśli tak jest, drogi czytelniku, to powinieneś rozważyć zapoznanie się z książką pt. 'Własna kawiarnia – marzenie czy udręka?' Książka, a właściwie e-book nie jest długi – przejrzeć można go w kilka minut, dokładnie przeczytać – w jeden wieczór. Autorem e-booka jest MIchał Heller – współtwórca marki Take Away Coffee i założyciel sieci franczyzowej Take Away Coffee, a więc osoba z bardzo dużym praktycznym doświadczeniem. 
 
Jeśli ktoś ma już spore doświadczenie w branży gastronomicznej, to zapewne książka Michała Hellera nie znajdzie jego uznania. Znajduje się w niej bowiem wiele informacji banalnych z punktu widzenia doświadczonego praktyka. Niektóre fragmenty wydają się zbędne, np. ten o historii kawy czy o historii kawy w Polsce. Na szczęście są krótkie, więc nie przeszkadzają zbytnio w odbiorze całości.
 
Po książkę tę powinny sięgnąć jednak osoby, które z gastronomią miały do czynienia jednynie z pozycji klienta bądź całe ich doświadczenie sprowadza się do kilkumiesięcznego stażu baristy. Znajdą w niej bowiem odpowiedzi na takie pytania jak
– o czym pomyśleć i na co zwrócić uwagę podczas tworzenia kawiarni?
– jak realistycznie skalkulować koszty i ewentualne dochody?
– jak powinna wyglądać umowa najmu lokalu? 
– gdzie kupować towar i jaki to powinien być towar? 
– jakie proste działania marketingowe należy przeprowadzić w celu popularyzacji swojego lokalu?
– czy kupić sprzęt czy raczej go dzierżawić?
 
Książka Michała Hellera na pewno nie wystarczy do uniknięcia wszelkich kłopotliwych sytuacji związanych z tworzeniem własnej kawiarni. Ale wiele spraw wyjaśni, a wielu innym zapobiegnie. Oczywiście sporą część z tej wiedzy można znaleźć na własną rękę – w publikacjach medialnych czy na internetowych forach. Książka jednak dostęp do tej wiedzy ułatwia, dostarcza też informacji szerszych niż skrótowe na ogół wypowiedzi forumowych 'mędrców'.
'Własna kawiarnia' sporo uwagi poświęca Sanepidowi, czyli instytucji będącej zmorą wielu początkujących biznesów kawiarnianych. Kilka stron zajmują wyjaśnienia konkretnych problemów, z jakimi można się zetknąć podczas kontaktów z Sanepidem. Oprócz tego około połowy książki zajmują wzory dokumentów potrzebnych na użytek HACCP, co na pewno zostanie docenione przez potencjalnych właścicieli kawiarni. Jak uspokaja sam autor, negatywny wizerunek Sanepidu jest niezasłużony, ale na ten temat zapewne wiele osób ma inne zdanie. 
 
Wydawać się może, że niektóre porady autora są wręcz banalne. Jaki sens ma bowiem porada w rodzaju 'sprawdź, czy w pobliżu twojej planowanej kawiarni jest duży ruch uliczny'. Prawda jest jednak taka, że wielu właścicieli kawiarni bądź osób, które dopiero planują bycie właścicielami kawiarni zupełnie takie czynniki ignoruje. Zwracają uwagę na budynek, w którym będzie ich kawiarnia, nie zwracając uwagi na to, czy budynek ten leży przy jakimś uczęszczanym szlaku komunikacyjnym. Owszem, może się zdarzyć, że świetna kawiarnia przyciągnie ludzi z całego miasta, ale znacznie bardziej prawdopodobne jest, że tak się nie stanie. Przykłady wielu lokali, które upadły pomimo sporych nakładów pieniędzy, wskazują, że ich właścicielom zabrakło odrobiny wyobraźni i krytycznego myślenia o swoim pomyśle. Nie sztuka bowiem poświęcić oszczędności swojego życia na stworzenie fantastycznie wyglądającej kawiarni. Sztuką jest sprawienie, aby ta kawiarnia zapewniała właścicielowi odpowiednio wysoki dochód. Może będzie to łatwiejsze, jeśli od samego początku będzie się korzystało z przewodnika takiego jak 'Własna kawiarnia – marzenie czy udręka?