Strefa Coffee Village na Targach EuroGastro to wyjątkowe miejsce, które co roku pozytywnie zaskakuje odwiedzających. To tam przez trzy targowe dni będą toczyły się rozmowy i konkursy, a aromat kawy dotrze do najdalszych zakątków Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska.

Już tylko miesiąc dzieli nas od 21. Międzynarodowych Targów Gastronomicznych EuroGastro, które odbędą się 5-7 kwietnia. Szczególną rolę podczas Targów EuroGastro odegra kawa – w strefie Coffee Village będzie można znaleźć kompleksową ofertę oraz skorzystać z doradztwa. Na targach obecni będą dostawcy kawy, ekspresów i akcesoriów niezbędnych do jej przygotowywania. Zaplanowane są także bezpłatne warsztaty, podczas których zainteresowani poszerzą wiedzę oraz nabędą nowe umiejętności. Tomasz Obracaj z Apro Trade / Akademia Kawy zapewnia, że program edukacyjny na EuroGastro przygotowany został z myślą o baristach, menedżerach kawiarni i restauracji, jak i miłośnikach kawy. Każdy znajdzie więc coś dla siebie.

Tematy spotkań obejmą m.in.: źródła pozyskiwania najlepszych ziaren, zasady w handlu międzynarodowym tym surowcem, omówienie rodzajów kawy i jej pochodzenia, a także zajęcia cup tasting. Nowością, którą szykujemy w tym roku, będzie szkolenie o wodzie, która jest przecież kluczowym składnikiem kawy. Pokażemy jak sprawdzić jakość tej, którą dysponujemy, a także co zrobić, by ją ulepszyć – zachęca Tomasz Obracaj. W strefie Coffee Village nie zabraknie specjalistów, m.in. Alfa Kramera, światowej sławy eksperta ds. kawy, inicjatora SCAE (Speciality Coffee Association of Europe) i WBC (World Barista Championship) czy Agnieszki Rojewskiej, mistrzyni Polski Latte Art.

Kawowe kadry rosną

Strefa Coffee Village będzie także sceną dwóch olimpiad kawowych. Podczas 9. Olimpiady Kawy organizowanej przez firmę Apro Trade / Akademia Kawy oraz MT Targi Polska, która odbędzie się pod patronatem SCAE, młodzi bariści zmierzą się w czterech dyscyplinach: Espresso na czas, Latte Art, Irish Coffee oraz Cup Tasting. Kolejnym wydarzeniem będzie finał 2. Olimpiady Kawy dla Szkół Gastronomicznych. Co roku zmagania budzą ogromne emocje. Wymagają dużej koncentracji i wysiłku od uczestników, którzy pod okiem eksperckiego Jury dają z siebie wszystko, by pokazać się od najlepszej strony. Dzięki organizowanym przez nas zawodom podnosi się poziom edukacji i praktycznych umiejętności baristów, a klienci w kawiarniach i restauracjach mogą pić coraz lepszą kawę – dodaje Tomasz Obracaj.

Polska na kawowej mapie świata

Kawa to jeden z najważniejszych produktów rolnych na świecie, a głównym powodem, dla którego konsumenci sięgają po nią, jest smak. Według danych dostarczonych przez firmę Apro Trade każdego roku na świecie spożywa się ponad 9 mln ton kawy, a największymi jej konsumentami są Skandynawowie. Mieszkaniec Finlandii spożywa rocznie 12 kg, Norwegii 9 kg, a Danii 8,8 kg. Kolejnymi krajami z najwyższą konsumpcją na osobę są: Austria (8,8 kg), Szwajcaria (7,9 kg) oraz Niemcy (7 kg). Na Polaka przypada 2,6 kg, jednak nasz rynek nieustannie rośnie. Tomasz Obracaj zwraca uwagę na dodatkowe uwarunkowania spożycia kawy, takie jak elementy historyczne, geograficzne czy klimat. Polska to tradycyjnie herbaciany kraj, a kawa zawsze była traktowana jako ekskluzywny napój. Nie bez znaczenia pozostaje także zasobność portfela – dodaje.

W Polsce najszybciej rozwija się segment kawy porcjowanej, czyli w kapsułkach, na co ma wpływ popularność domowych ekspresów. Według eksperta wynika to przede wszystkim ze względów praktycznych i ekonomicznych. Tak przygotowana kawa z pewnością jest powtarzalna, eliminowane są ewentualne błędy ludzkie, nie ma także żadnych strat surowca. W ekspresie kawę mieloną przygotowuje co trzeci konsument. Z badań opublikowanych na portalu spożywczym (http://www.portalspozywczy.pl/kawa-herbata/wiadomosci/rynek-kawy-w-polsce-wart-5-3-mld-zl-a-herbaty-2-mld-zl,140293.html) wynika, że nieco ponad 70% konsumentów sięga po kawę mieloną, w tym aż połowa, bo 51%, używa wyłącznie tego typu kawy. Picie kawy w kawiarniach i restauracjach staje się coraz bardziej popularne w dużych miastach, choć najczęściej Polacy piją ją w domu (77%).

Wiedza merytoryczna

Poznanie otoczenia rynkowego, wyczucie trendów oraz opracowanie dobrej strategii dla biznesu gastronomicznego czy hotelowego to pierwszy krok do sukcesu. Warto więc wziąć udział w konferencji Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu pt. „Razem wobec wyzwań rynkowych w 2017 roku”. W programie znajdą się sesje poświęcone m.in.: wyzwaniom regulacyjnym i rynkowym branży gastronomicznej w 2017 roku, analizie rynku usług gastronomicznych i cateringowych w Polsce czy uczciwości i etyce w tym biznesie.

Z kolei przedstawiciele Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego poprowadzą panel dyskusyjny pt. „Bariery w gastronomii hotelowej”, a ekspert Projekt Hotelu podczas seminarium doradzi czy budować jeszcze hotele w Polsce.

Podczas szkolenia prowadzonego przez firmę HSMI słuchacze dowiedzą się jak zapewnić dobry start w biznesie, który zagwarantuje trwały sukces w gastronomii. Natomiast Mateusz Gaca, właściciel kawiarni Brisman, podpowie tym, którzy zamierzają otworzyć kawiarnię jak stworzyć kultowy lokal.

Od menu po promocję

Na odwiedzających czeka również wiele spotkań, które wyposażą ich w praktyczną wiedzę o narzędziach niezbędnych do sprawnego funkcjonowania lokalu gastronomicznego. Eksperci z magazynu Restauracja zorganizują szkolenie pt. „Menu Engineering – jak budować dochodowe menu restauracji”, podczas którego przybliżą metody ustalania cen dań, sposoby mierzenia i analizę food cost oraz beverage cost, a także opowiedzą o marketingu i strategii ceny produktu. Ciekawe szkolenie pt. „Maksymalizacja zysku z działalności hotelowej” poświęcone zagadnieniom finansowym poprowadzą specjaliści Akademii Hotelarza.

Z kolei przedstawiciele z firmy Vision for business opowiedzą jak zwiększyć obrót o 20% w 3 miesiące, zarządzać finansami w rentownej restauracji, a także jak nowocześnie kierować personelem. Osoby szczególnie zainteresowane zarządzaniem zespołem pogłębią wiedzę podczas wykładu i debaty pt. „Jest dramat! Nie ma ludzi do pracy? Czy rzeczywiście?”. Podczas panelu z restauratorami, za którymi stoi biznesowy sukces, słuchacze dowiedzą się jak budować markę dobrego pracodawcy, aby nie tracić czasu i pieniędzy na ciągłe poszukiwania pracowników.

Natomiast zainteresowani tematyką marketingu i promocji z pewnością powinni zarezerwować czas na wykład pt. „Czym się je nowe media, czyli jak skutecznie promować restaurację”, a także na spotkanie o rebrandingu w gastronomii, podczas którego przekonają się jak sprawnie przeprowadzić zmiany, które zwiększą szansę na sukces biznesowy.

Rejestracja online już dostępna

Rejestracji na Targi EuroGastro można już dokonać wypełniając formularz, który znajduje się na stronach: www.eurogastro.com.pl. Dla klientów biznesowych organizator przewidział 50% zniżki na bilet wstępu przy rejestracji online do 3 kwietnia 2017 roku.